20130117

මිථ්‍යා දෘෂ්ඨි වලට අහුවුණොත් ගැලවීමක් නැහැ.

 


අපි ජීවත් වෙද්දි
අපි ගතකරන ජීවිතයෙන්
වැඩි ප්‍රමාණයක්
අපි ගත කරන්නෙ දෘශ්ඨි සමගයි.

දෘෂ්ඨියක් කියන්නෙ දර්ශනයක්.
ඇත්තටම තියන දෙයක් හෝ
ඇත්තටම නැති දෙයක්
තියන දෙයක් මෙන් මැවී පෙනීමයි.

ප්‍රධාන දෘෂ්ඨි වර්ග
දෙකක් තියනවා.

තියන දෙයක් පිළිබඳව
තියනවා කියල ඇතිවෙන දෘෂ්ඨිය
දෘෂ්ඨියක්.
ඒත් ඇත්ත පදනම් වුණ දෘෂ්ඨියක්.

නැති දෙයක් පිළිබඳව
තියනවා කියල ඇතිවෙන දෘෂ්ඨිය
මිථ්‍යා දෘෂ්ඨියක්.
ඒ දෘෂ්ඨිය
බොරුව පදනම් වුණ දෘෂ්ඨියක්.

මගේ අවුරුදු හයේ පුතාට
දෘෂ්ඨි ගැන කියද්දි
පෙන්නුව උදාහරණය ඇසුරෙන්
සලකා බලමු.
--------------------------------------------------------















අපේ ගෙදර උඩ තට්ටුවෙ
වතුර ටැංකියක් තියනවා කියල
මම ඔයාට කියනවා.



ඔයා කැමති
මාළු ටැංකි වලට විතරයි.
ඔයා දැකලා තියෙන
මාළු ටැංකියක් ඔයා හිතේ
මවා ගන්නවා.
ඔයාට ඒකෙ මාලුවෙක් ඉන්න විදිය
මැවිල පේනවා..






වතුර ටැංකියක් තියන බව ඇත්ත.
ඒත් ඒකෙ මාලුවෙක් නෑ.

මම කියන්නෙ බොරු කියල
ඔයා හිතුවොත් ඒක
දෘෂ්ඨියක්.

මම කියන්නෙ ඇත්ත කියල
ඔයා හිතුවොත් ඒකත්
දෘෂ්ඨියක්.



මම කියන ටැංකියවත්
ඔයා හිතේ මවාගත්ත මාළු ටැංකියවත්
ඔයාට ඇත්තටම පෙනෙන්නෙ නැහැ.

ඔයා ඔයාගෙ හිතේ
ලස්සණ මාලුවෙක්
ලස්සණ වීදුරු ටැංකියක්
මවා ගන්නවා.

ඔයා දන්න හැමකෙනෙකුටම
අර ලස්සණ මාළු ටැංකිය
ගැන කියනවා.

සමහරු පිළිගන්නවා.
සමහරු පිළිගන්නෙ නෑ.

"ආ ඇත්තද?..
ෂා නියමයි" කියලා
ඔයාගෙ දෘෂ්ඨිය
ඉස් මුදුනෙන් පිළිගන්න අයට
ඔයා හරි කැමතියි.

"අනේ බොරු කියන්න එපා" කියල
ඔයාගෙ දෘෂ්ඨිය නොපිළිගන්න අය
ඔයාට පෙන්නන්න බැහැ.

ඔයා අනුන්ගෙ කතා මත
යැපෙන්නෙ නැති
නිදහස්ව හිතන කෙනෙක් නම්
දවසක ඔයාටම හිතෙනවා,
විමසලා බලන්න ඕනෙ කියල.

ඔයා පාර අහගෙන
පඩිපෙළ නැගලා ගිහින් බලනවා.

ඔයාට ඇත්ත
ඇති විදියට පෙනෙනවා.

ටැංකියක් තියනවා.
ඒත් ඒක මාළු ටැංකියක් නෙමෙයි.
තමන්ම ගිහින් බැලුවාම
ඔයාට ඇත්ත තේරෙනවා.

ඔයාගෙ මාන්නය බිඳෙනවා.

ඒක දරාගන්න ඔයාට පුලුවන් නම්
ඔයාගෙ වෙනසක් වෙනවා.
ඉන් පස්සෙ ඔයා කවුරුවත් කියන
දෙයක් විශ්වාස කරන්නෙ නෑ.
අවිශ්වාස කරන්නෙත් නෑ
සොයලා බලනවා.

එදාට ඒ පෙනෙන ඇත්ත පිළි නොගෙන
ඔයාගෙ දෘෂ්ඨියෙම එල්ලිලා ඉන්නත්
ඔයාට පුලුවන්.

"නෑ නෑ.. වෙන්න බෑ.
මෙතන තියෙන්න ඇත්තෙ
මාලු ටැංකියක්ම තමයි.
කවුරු හරි ඒක මාරු කරලා..
මම ගියාට පස්සෙ
ආයෙ ගෙනත් තියාවි."

ඊළඟ දවසෙ ඔයා ගිහින්
මාලු ටැංකිය ගැන
අලුත් දහමක් කියාවි.
"ඔබ ගිහින් බලන කොට
එතන මාළු ටැංකියක් නොතිබුණොත්
හිත අධෛර්‍ය කර ගන්න එපා.
කවදා හරි
මාළු ටැංකිය දකින තුරුම
සොයන්න."

මිථ්‍යා දෘෂ්ඨිය තරම්
හානිකර දෙයක් තවත් නැහැ.

බුදුන් වහන්සෙගෙ දහම වුණත්
අහද්දි හිතේ මැවෙන
මිථ්‍යා දෘෂ්ඨි වලට අහුවුණොත්
ගැලවීමක් නැහැ.

බුදු දහම කියන්නෙ
කවුරුවත් කියන දෙයක් අහගෙන ඉඳලා
හිතේ මවා ගන්න රූප ඇසුරෙන්
දකින්න පුලුවන් දෙයක් නෙමෙයි.

තමන් දිහා
සිහියෙන් හා උපේක්ෂාවෙන්
තමන්ම බලා ඉඳල
තමා තුලින්ම
තේරුම් ගතයුතු දහමක්.,

තමන් දිහාබලා ඉන්න විදිය
බුදුන් වහන්සේගෙන්
අසා දැන ගත යුතුයි.

මහා සතිපට්ඨාන සූත්‍රයෙ
ඒ ක්‍රමය සරලව, පිළිවෙලින්
විස්තර කරල තියනවා.

ශ්‍රද්ධාව තියන කෙනෙකුට
වීරය වැඩුවොත්,
සතියත් සමාධියත් වඩා
ප්‍රඥාව දියුණු කරගන්න පුලුවන්.

====================================================


බුදු දහමට අදාළව
-------------------------------------
1, දෘෂ්ඨියක් යනු කුමක්ද.
නැති දෙයක් ඇති ලෙස ඇදහීම..
නැති දෙයක් නැති ලෙස ඇදහීම..
ඇති දෙයක් ඇති ලෙස ඇදහීම..
ඇති දෙයක් නැති ලෙස ඇදහීම..
------------------------------------

2, සම්‍යක් දෘෂ්ඨිය කුමක්ද?
දුක ඇදහීම..
දුකට හේතුව ඇදහීම.
දුක නැති කිරීම ඇදහීම.
දුක නැති කිරීමේ මාර්ගය ඇදහීම.
------------------------------------

3, මිථ්‍යා දෘෂ්ඨිය කුමක්ද?
දුක නැති දෙයක් ලෙස ඇදහීම..
සැප ඇති දෙයක් ලෙස ඇදහීම..
------------------------------------

4, මේ දෙකට අයත් නොවන දැක්ම කුමක්ද?
දුක සැප වශයෙන් 
වෙන් වෙන්ව නොවිඳ
සමස්තයක් ලෙස
මේ මොහොතේ ඇති දේ 
ඇති සැටියෙන් දැකීම..


1, වීර්යයෙන්, සමස්තය දැනෙන සිහියෙන්,
පවතින දෙයට ලෝභ-ද්වේශ දෙකෙන් තොරව
කයෙහි කය අනුව දකිමින් විසීම,

2, වීර්යයෙන්, සමස්තය දැනෙන සිහියෙන්,
පවතින දෙයට ලෝභ-ද්වේශ දෙකෙන් තොරව
[කයෙහි වෙනස් වීම්]
වේද්නා වල වේදනා අනුව දකිමින් විසීම,

3, වීර්යයෙන්, සමස්තය දැනෙන සිහියෙන්,
පවතින දෙයට ලෝභ-ද්වේශ දෙකෙන් තොරව
සිතෙහි සිත අනුව දකිමින් විසීම,

4, වීර්යයෙන්, සමස්තය දැනෙන සිහියෙන්,
පවතින දෙයට ලෝභ-ද්වේශ දෙකෙන් තොරව
[සිතෙහි වෙනස්වීම්]
දහම්හි දහම් අනුව දකිමින් විසීම,
බුදු දහමට අදාළව
-------------------------------------
1, දෘෂ්ඨියක් යනු කුමක්ද.
නැති දෙයක් ඇති ලෙස ඇදහීම..
නැති දෙයක් නැති ලෙස ඇදහීම..
ඇති දෙයක් ඇති ලෙස ඇදහීම..
ඇති දෙයක් නැති ලෙස ඇදහීම..
------------------------------------

2, සම්‍යක් දෘෂ්ඨිය කුමක්ද?
දුක ඇදහීම..
දුකට හේතුව ඇදහීම.
දුක නැති කිරීම ඇදහීම.
දුක නැති කිරීමේ මාර්ගය ඇදහීම.
------------------------------------

3, මිථ්‍යා දෘෂ්ඨිය කුමක්ද?
දුක නැති දෙයක් ලෙස ඇදහීම..
සැප ඇති දෙයක් ලෙස ඇදහීම..
------------------------------------

4, මේ දෙකට අයත් නොවන දැක්ම කුමක්ද?

දුක සැප වශයෙන්
වෙන් වෙන්ව නොවිඳ
සමස්තයක් ලෙස
මේ මොහොතේ ඇති දේ
ඇති සැටියෙන් දැකීම..


1, වීර්යයෙන්, සමස්තය දැනෙන සිහියෙන්,
පවතින දෙයට ලෝභ-ද්වේශ දෙකෙන් තොරව
කයෙහි කය අනුව දකිමින් විසීම,

2, වීර්යයෙන්, සමස්තය දැනෙන සිහියෙන්,
පවතින දෙයට ලෝභ-ද්වේශ දෙකෙන් තොරව
[කයෙහි වෙනස් වීම්]
වේද්නා වල වේදනා අනුව දකිමින් විසීම,

3, වීර්යයෙන්, සමස්තය දැනෙන සිහියෙන්,
පවතින දෙයට ලෝභ-ද්වේශ දෙකෙන් තොරව
සිතෙහි සිත අනුව දකිමින් විසීම,

4, වීර්යයෙන්, සමස්තය දැනෙන සිහියෙන්,
පවතින දෙයට ලෝභ-ද්වේශ දෙකෙන් තොරව
[සිතෙහි වෙනස්වීම්]
දහම්හි දහම් අනුව දකිමින් විසීම,




No comments:

Post a Comment